Astronomové objevili neuvěřitelně vzácnou planetu, která je v mnoha ohledech jako Země

Opravdu výjimečný objev v podobě super Země se podařil novozélandským astronomům. Jak sami říkají, jde o „neuvěřitelně vzácnou planetu, která je jednou z mnoha, které byly objeveny s velikostí i oběžnou dráhou srovnatelnou s velikostí a oběžnou dráhou Země.“ Objev byl nedávno uveřejněn ve studii v Astronomical Journal.

Nová planeta je naší matičce Zemi podobná v mnoha ohledech, a přitom by se dalo říct, že se nachází na opačném konci Mléčné dráhy. Přesněji řečeno jde o dosud nejvzdálenější exoplanetu, je vzdálená 24 722,65 světelných let. Nově objevená planeta patří k mnohem menší podskupině kamenných exoplanet, které obíhají svou hvězdu ve vzdálenosti srovnatelné se vzdáleností oběžné dráhy Země od Slunce.

Pokud jde o výskyt vody a tím pádem i života, zde jsou astronomové trošku zdrženliví. Vlastně bychom si neměli dělat přílišné naděje. Hvězda této exoplanety je menší než slunce, tudíž emituje mnohem méně světla a prostředí exoplanety je tak chladnější. Podle studie zde tedy nemohla voda existovat v tekutém stavu.

Dalším neuvěřitelným faktem je délka roku. Protože má hostitelská hvězda menší hmotnost než naše slunce, trvá jeden rok na nové planetě neuvěřitelných 617 dnů.

Vedoucí studie Antonia Herrera-Martin z Canterburské univerzity uvedla, že planeta byla objevena pomocí gravitační mikročočky. “Představte si v přímce dvě hvězdy, jednu za druhou, a v určité vzdálenosti od nich pozorovatele (nás). Paprsky světla ze vzdálenější hvězdy (zdroje) při jejich průchodu kolem bližší hvězdy (čočky) lehce ohne její gravitace. Tím zkreslí a zesílí zdrojové světlo vzdálenějšího objektu,” popisuje princip gravitační mikročočky.

Zdroj: USAT