Astronaut zveřejnil video, ve kterém ukazuje jak je obtížná chůze na Zemi po 6 měsících ve vesmíru

Před nedávnem jsme zveřejnili článek o astronautovi, který strávil rok ve vesmíru v rámci studie toho, jaký vliv bude mít tak dlouhý pobyt na jeho zdraví a tělo. Jenže i daleko kratší mise se projeví na fyzické zdatnosti astronautů. Napadlo by vás třeba, že po návratu z vesmíru se musí „naučit“ znovu chodit?

Andrew J. Feustel astronaut vesmírné agentury NASA, strávil ve vesmíru na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS) 197 dní, takže něco málo přes půl roku. Což je standardní délka mise. Lidské tělo ale není přizpůsobeno k pobytu ve stavu bez tíže. Studie dvojčat Kellyových je toho důkazem. Vlivem minimální gravitace dochází například k poklesu hustoty kostí, navíc návrat na Zem po tak dlouhé době může také vyvolat vážné zdravotní problémy.

Astronauté většinou trpí těžkými závratěmi a musí si znovu vybudovat smysl pro rovnováhu. Proto jim po návratu z vesmíru dělá běžná chůze velký problém. Vše dokazuje Feustelovo video, které on sám zveřejnil na svém Twitteru v prosinci minulého roku. Prokazatelně můžete vidět, jak je ve skutečnosti pro astronauty těžké přizpůsobit se gravitaci, kterou my obyčejní smrtelníci bereme za samozřejmost.

Aby byl celkový dopad na zdraví astronautů potlačen, je ISS vybavená řadou posilovacích strojů. Každý účastník mise na strojích tráví dvě hodiny denně aby si procvičil celé tělo, podle předem stanoveného cvičebního plánu. Vše je navrženo s ohledem na zmírnění rizika atrofie, která způsobuje pokles funkcí orgánů, tkání, buněk i celého těla.

Jak ale uvádí magazín Science Alert, i když je cvičební plán důležitý, trvá nejméně tři až čtyři roky, než se astronaut plně zotaví ze šestiměsíční mise. Tím se tento problém mění na jednu z výzev, které budou muset odborníci vyřešit ještě před tím, než se uskuteční mise na Mars.

Zdroj: ScienceAlert.com