16 Psyche: Asteroid o kterém se kdysi myslelo, že má hodnotu 700 trilionů dolarů

5/5 - (1 vote)

Zdá se, že asteroidy jsou budoucností těžařského průmyslu. Svatým grálem tohoto odvětví měl být asteroid 16 Psyche. Těleso je nesmírně bohaté na těžké kovy, podle prvních odhadů je jeho bohatství vyčísleno na 700 trilionů dolarů. Alespoň takto zněly první odhady na základě, kterých NASA naplánovala 16 Psyche jako cíl roku 2026. Jak se ale v posledních dnech ukázalo, vše je jinak.

16 Psyche je největší dosud pozorovaný asteroid typu M. Mohutná vesmírná skála, která obíhá mezi Marsem a Jupiterem, měří přibližně 225 km v průměru. Převážně se skládá ze železa a niklu, na rozdíl od většiny asteroidů, které jsou tvořeny převážně silikátovými horninami. Podle nejnovějšího tiskového prohlášení však zmíněný asteroid až takové bohatství neobsahuje, což dramaticky snižuje jeho hodnotu.

Nový článek v Journal of Geophysical Research od vědců z Purdueovy a Brownovy univerzity podrobně popisují, jak učinili svá nová zjištění pomocí pokročilých modelů. Dosud bylo pro vědce docela obtížné zjistit přesné složení vesmírného tělesa, a to kvůli zdánlivě protichůdným údajům.

Ačkoliv světlo, které se od asteroidu odráží naznačuje, že se skládá převážně z kovu, gravitační interakce asteroidu s blízkými vesmírnými objekty naznačují, že jeho hustota je menší, než se očekávalo od tak masivní koule železa řítící se vesmírem.

Mezi odborníky se hovořilo také o podobě asteroidu Psyche. Pokud by byl složen hlavně z kovu, pak by jeho povrch mohl být vysoce porézní. Vlastně by připomínal obří kouli z ocelové vlny s miliony malých otvorů mezi vlákny těžkého kovu. „Chtěli jsme pomocí studie dospět k závěru, za jde možné. Aby si železné těleso velikosti Psyche dokázalo zachovat téměř 50% poréznost,“ vysvětlila Fiona Nichols-Fleming z Brownovy univerzity, hlavní autorka studie. „Zjistili jsme, že je to velmi nepravděpodobné.“

16 Psyche možná skrývá pod kovovým povlakem skalnatý plášť

Nichols-Fleming a tým vědců chtěli odhadnout poréznost tělesa, tak vytvořili počítačový model založený na známých tepelných vlastnostech kovového železa. Model ukázal, že vnitřní teplota Psyche by se musela po svém vytvoření velmi rychle ochladit pod 800 Kelvinů (526 Celsia), aby zůstala vysoce porézní po delší dobu. Kdyby se teploty zvýšily, železo by bylo dostatečné tvárné, že by vlastní gravitace Psyche zhroutila většinu tohoto pórového prostoru a proměnila by ho v kov.

Odborníci rovněž vysvětlili, že je velmi nepravděpodobné, že by se vesmírný objekt o velikosti 16 Psyche tak rychle ochladil vzhledem k podmínkám raného vesmíru. Také z toho důvodu je velmi nepravděpodobné, že by bylo těleso složeno výhradně ze železa.

Jedna z teorií, kterou také výzkumníci vysvětlili je, že 16 Psyche je ferovulkanický objekt. To znamená, že vulkanická aktivita na asteroidu může vynést velké množství jeho jádra na povrch, což dává Psyche kovový vnější povlak.

Žádná z těchto teorií a hypotéz však nebude prokázána do doby, než NASA vyšle svou sondu Psyche k vesmírné skále. Americká vesmírná agentura vypustila sondu letos v srpnu. Očekává se, že po čtyřleté cestě dorazí na 16 Psyche v lednu 2026. Jak vysvětluje sama Nichols-Fleming, Psyche je „tak bizarní a záhadná věc“, že „cokoli, co mise najde, bude skutečně důležitými novými datovými body, pro sluneční soustavu.“

Pokud dojde ke zjištění, že odhady týmu Brown a Purdue jsou pravdivé, 16 Psyche by potenciální těžaři mohli považovat za ekvivalent podvodné zlaté cihly, která je skutečně levným kovem pokrytým zlatem.

I když nový výzkum neposkytuje nový odhad počtu těžkých kovů obsažených v 16 Psyche, je pravděpodobné, že odhad 700 trilionů dolarů bude muset být výrazně snížen. Možná se vědci začnou více zaměřovat na jiné alternativy, jako je  DA 1986 , který má odhadovanou hodnotu 11,65 bilionu dolarů.

zdroj: if