Jak být šťastnější během práce z domova v době pandemie?

Miliony lidí si v této době poprvé vyzkoušeli, jaké to je pracovat z domova. Mnozí tvrdí, že doma nedokážou být natolik efektivní jako v práci. Neustále je něco přednějšího než práce u počítače. Navíc absence kontaktu s kolegy a celkově s lidmi, které normálně cestou do práce a v práci potkáváme, nás uvádějí do depresí.

Jak informoval zpravodajský server BBC, nedávné průzkumy Královského institutu britských architektů ukázaly, že práce z domova je pro většinu lidí více stresující. Co tedy dělat, abychom tuto situaci zvládli a byli šťastnější? Následující tipy vám mohou pomoci.

Nechte do svého domova proniknout světlo

„Lidé se značně liší, pokud jde o typ osobnosti. Určité principy ale platí pro všechny. Sluneční světlo, čerstvý vzduch a přístup k přírodě, je pro duševní zdraví zásadní.“ Říká psychiatr Dr. TBS Balamurali. Sluneční světlo totiž dává mozku povel uvolnit hormon serotonin. Ten nám pomáhá cítit se klidně a soustředěně, zvyšuje naši náladu a snižuje úzkost.

Pokud tedy můžete přesunout pracovní stůl k oknu, udělejte to. Pokud navíc máte v pokoji vymalováno příjemnou světlou barvou, dosáhnete ještě většího efektu.

Eliminujte hluk kolem sebe

Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, různé části mozku se neustále snaží rozpoznávat různé zvuky i jejich změny kolem vás. Ostré zvuky jsou samozřejmě větším problémem než například slabé blábolení na druhé straně místnosti. Když máte například otevřené okno a venku na ulici je hluk, jakmile přestane okamžitě vás to rozruší.

Záleží také na tom, co pro vás určitý hluk znamená. Například pláč vašeho dítěte bude jen těžko ignorovat, kdežto dopravní hluk budete zcela ignorovat. Zvuky, které vás stresují, vyvolávají aktivitu mozkové oblasti zvané amygdala, která vysílá nouzové signály. Ty zachytí další oblast hypotalamus, který následně podněcuje nadledviny k pumpování adrenalinu do krve. Váš krevní tlak poté stoupá.

Ukliďte si

Studie zjistily, že nepořádek může zvýšit vaši hladinu kortizolu, stresového hormonu. Důvod je jasný, nepořádek dodává konfliktní podněty do mozku, který pak musí tvrději pracovat, aby odfiltroval neužitečné signály. Nepořádek navíc bude neustále odvádět vaší, pozornost. Pořád ve vás bude hlodat, že byste měli udělat ještě tohle a tamto.

Proto než začnete pracovat, ujistěte se, že je kolem vás pořádek a že je vše na vašem stole dobře zorganizované.

Protáhněte se

Když teď nechodíte do práce, nemusíte ráno vstávat a jít na autobus nebo vlak, nemusíte několikrát za směnu z jednoho pracoviště na druhé a celkově se vám snížil přísun pohybu. Jediný pohyb je teď z ložnice do obýváku a kuchyně, nebo ven k autu a do obchodu. Absence fyzické aktivity vás může vyvést z rovnováhy, psychické i fyzické kondice.

I v tomto případě několik studií potvrdilo, že cvičení je přírodní léčbou proti úzkosti, zmírňuje stres, zvyšuje fyzickou a duševní energii a zvyšují pohodu uvolněním endorfinů. Udělejte si proto přestávku a protáhněte se. Do fitka sice nemůžeme ale internet je plný videí, podle kterých se můžete protáhnout dle libosti.

Obklopte se rostlinami

Duševní pohoda vždy navazuje na kontakt s přírodou, který také snižuje krevní tlak, úzkost nebo stres. Navíc zeleň zlepšuje pozornost, paměť a přispívá k lepšímu spánku. Z toho důvodu jakékoliv rostliny, přírodní dekorace a podobné předměty ve vašem domácím prostředí, budou blahodárně působit na váš psychický stav.

Když se během práce zadíváte na přírodní objekty, může se váš mozek na chvíli uvolnit a poté dosáhnete lepšího soustředění.

Sociální kontakt nejen online

Lidé, kteří jsou delší dobu doma, jsou nešťastní. Nejvíc dnes lidem chybí sociální kontakt. Jsme zvyklí být obklopeni lidmi jak v kancelářích, tak ve frontách na oběd, na zastávkách, prostě všude. Dnes si musíme vystačit s telefonáty nebo videohovory. Proč se ale nespojit s kolegou nebo přítelem, rodinou či sousedem a nejít na pár hodin ven? Alespoň občas.

Lidé jsou tvorové společenští, není pro nás přirozené žít v izolaci. Domluvte se svými blízkými a vyrazte na podzimní procházku do přírody.

Sdílet:
Loading...