Stává se vám, že ve vzteku řeknete něco, čeho potom litujete? Naučte se pravidlo 3 sekund

Představte si, že sedíte v práci a musíte vyřešit něco mimořádně důležitého. Vedle vás však sedí kolega, který od rána vydává zvuky, které vám příšerně lezou na nervy. Píská si, zpívá si, houpe se na židli, která vrže, občas zamlaská a praská klouby na rukou. Za jiných okolností byste to možná snesli, dnes však nemáte trpělivost, nakonec mu proto vynadáte a požádáte šéfa, aby vás přeložil na jiné místo.

V důsledku takové reakce však lze ranit city svého kolegy, který si možná neuvědomoval, že vám ty zvuky překážely. Kromě toho můžete o své osobě vyvolat dojem, že nejste týmový hráč ale morous, kterému všechno vadí, i když si myslíte, že v daném okamžiku jste měli plné právo reagovat tak, jak jste reagovali. Jenže ať v práci, nebo doma, existují určité situace, ve kterých bychom se měli kousnout do jazyku a prostě být v klidu.

I když se to může zdát téměř nemožné, ve skutečnosti je velmi snadné se takovým situacím vyhnout a zabere vám to jen několik sekund. Jsme totiž lidé a sebekontrola by měla být jednou z našich silných stránek, abychom vedle sebe dokázali žít v klidu a míru.

S nápadem přišel komik jménem Craig Ferguson ještě v roce 2011 a podstatou metody 3 sekund, jsou tři otázky, které byste si měli položit předtím, než něco vyslovíte nahlas.

Otázky jsou následující:

  1. Opravdu to ta osoba potřebuje slyšet?
  2. Opravdu to potřebuje slyšet ode mě?
  3. Opravdu to potřebuje slyšet ode mě a právě teď?

Jde o způsob sebereflexe, která vám může pomoci v komplikovaných situacích. Pokud si myslíte, že rada od komika přece nemůže být účinná, mýlíte se. Vědci se rozhodli účinnost sebereflexe ověřit a v roce 2014 provedli výzkum, v jehož rámci strávili zaměstnanci posledních 15 minut pracovního dne právě sebereflexí. Ukázalo se, že po 10 dnech 15 minutové sebereflexe byli zaměstnanci spokojenější a podávali v práci lepší výkon.

Pokud nemáte čas během dne, či před spaním, věnujte se sebereflexi například cestou do práce nebo domů. Uvažujte nad tím, co jste se v daný den naučili a jak jste se chovali k lidem kolem sebe. Vědci z Harvardu tvrdí, že díky tomu budete spokojenější, šťastnější a snížíte tak i riziko vzniku syndromu vyhoření.

Pokud se tedy dostanete do vypjaté situace, nemusíte použít přesně ty tři otázky, které si klade Ferguson. Jeho cílem bylo poukázat na to, že je možné, udržet si chladnou hlavu. Jaké otázky si budete klást, je na vás. Měly by vám však pomoci uklidnit se a získat nadhled.

Máte odvahu 3 sekundovou metodu vyzkoušet? Dejte nám vědět v komentářích.

Zdroj: Curiosity.com