Kolik kávy za den můžeme vypít, aby neškodila našemu zdraví?

Co dokáže lépe nastartovat den a váš mozek nežli káva? Dokud se lidé budou spoléhat na kávu, jako na průvodce těžkým dnem, měli by se také zajímat jaké množství je pro ně zdravé. Pro milovníky kávy máme skvělou zprávu, rozhodně se nebudete muset omezovat.

Podle posudku, který vyšel loni na podzim není pití kávy spojováno se zdravotními potížemi, naopak v přiměřeném množství působí káva na naše tělo velmi blahodárně. A o jaké množství jde? Tři až čtyři šálky kávy denně jsou množstvím, které nám neškodí. Než se tento počet určil, bylo nutné prozkoumat více než 200 předchozích studií, které zahrnovali zdravotní výsledky spojené s konzumací kávy. Vzhledem k tomu, že v záznamech byly použity různé velikosti šálků, metody vaření a přípravy, je doporučení tří nebo čtyř šálků denně jakýmsi průměrem. A jen tak pro zajímavost po celém světe se každý den spotřebuje více než 2 miliardy šálků kávy.

Je skvělé, že už nemusíte mít černé svědomí, když si zase půjdete vařit kávu. Průzkum totiž navíc ukázal konkrétní přínosy pro naše zdraví. Denní kávový zvyk tří nebo čtyř šálků byl spojen s nižším rizikem srdečních onemocnění a smrti z jakékoliv příčiny. Zajímavé je také to, co se stane, když tento počet překročíte. Nic. Přehnané pití kávy nebylo prokázáno jako škodlivé, ale spíše docházelo k méně výrazným přínosům. Nemluvě o tom, že při větším množství kávy denně už na vás kofein působí opačně.

Zde je shrnutí některých dalších neuvěřitelných přínosů doporučeného množství kávy: Pití kávy je spojeno s nižším rizikem vzniku cukrovky 2.typu, metabolických syndromů, žlučových a ledvinových kamenů, dny a některých typů rakovin. Káva má obzvláště velký účinek, pokud jde o snížení rizika rakoviny jater a jejich onemocnění.

Samozřejmě musíme brát v potaz i výjimky, pro těhotné ženy káva jistě není vhodná, ale to víme. Doporučení pro nastávající maminky je snížení kofeinu na 200 mg denně, což je jeden opravdu malý šálek kávy. Z průzkumu také vyplynulo, že doporučené množství tří až čtyř šálků mohou mírně zvýšit riziko zlomenin, ale bylo by zapotřebí více důkazů.

Nevíme jak vy, ale my si jdeme udělat kafe, a kolikátý šálek už máte dnes v sobě vy?